JSN antoi langettavia vajavaisista virheiden korjaamisista

Julkisen sanan neuvosto (JSN) teki kokouksessaan 16.6.2020 yhteensä kolme langettavaa päätöstä, joissa kaikissa oli kyse siitä, ettei tiedotusväline korjannut jutussaan ollutta virhettä Journalistin ohjeiden edellyttämällä tavalla.

Koiramme-lehden joulukuun numerossa oli olennainen asiavirhe, jonka lehti korjasi lähes kolmen kuukauden viiveellä maaliskuun numerossaan. JSN katsoi, että Journalistin ohjeiden mukaista olisi ollut julkaista virheen korjaus painetun lehden lisäksi myös viipymättä lehden nettisivuilla, koska asian korjaaminen riittävän nopeasti painetussa lehdessä ei ollut mahdollista.

Iltalehti ja Talouselämä saivat langettavat päätökset vajavaisista virheen korjaamisista nettijutuissaan.

JSN muistutti, että juttuihin tehdyistä virheiden korjauksista tulee kertoa selvästi lukijoille. JSN suosittaa, että tiedotusvälineet käyttäisivät olennaisia asiavirheitä korjatessaan yksiselitteisiä ilmaisuja ”korjaus” tai ”oikaisu”.

Kolme vapauttavaa

JSN teki kokouksessa kaikkiaan kuusi päätöstä. Yle sai vapauttavan tapauksesta, joka käsitteli sitä, kuinka tarkkoja tietoja rikoksentekijästä olisi pitänyt kertoa, jotta juttu ei leimaisi syyttömiä. Mikkelin Kaupunkilehti sai kaksi vapauttavaa päätöstä paikallisen poliitikon tekemistä kanteluista, jotka käsittelivät juttujen virheellisyyttä ja erittäin kielteiseen julkisuuteen joutuneen oikeutta tulla kuulluksi samassa yhteydessä.

Lisäksi JSN otti kantaa journalismin riippumattomuutta koskevaan tapaukseen, jossa Ilmajoki-lehden päätoimittaja päätti irtisanoutua, koska koki, että lehteä kustantavan yhtiön johto ei tukenut häntä ulkoa tulleen painostuksen alla vaan tuntui päinvastoin antavan periksi vaikutusyrityksille, joilla haluttiin estää uutisen julkaiseminen. Kannanotto on luettavissa JSN:n nettisivuilla.

Alla tiivistelmät 16.6.2020 tehdyistä päätöksistä.

Päätökset julkaistaan kokonaisuudessaan osoitteessa www.jsn.fi.

Vapauttava päätös 7320/SL/20
Mikkelin Kaupunkilehti
Lehti julkaisi uutisen paikallispoliittisen kiistan uusimmasta käänteestä. Jutussa ei ollut kantelijan väittämää olennaista asiavirhettä, vaan kyse oli lehden valitsemasta näkökulmasta. Jutussa esitetyt tiedot eivät asettaneet kantelijaa niin kielteiseen julkisuuteen, että häntä olisi pitänyt kuulla.

Vapauttava päätös 7291/SL/20
Mikkelin Kaupunkilehti
Poliitikon uran ja aiemman poliittisen toiminnan arvioiminen päätoimittajan kolumnissa ei synnyttänyt velvollisuutta kuulla poliitikkoa samassa yhteydessä tai jälkeen päin.

Langettava päätös 7289/SL/20
Talouselämä
Nettijutussa oli olennainen asiavirhe. Lehden juttuun tekemät päivitykset eivät täyttäneet Journalistin ohjeiden vaatimusta olennaisen asiavirheen korjaamisesta, eikä jutusta käynyt riittävän selväksi, että sen alkuperäisessä versiossa oli yksiselitteinen virhe.

Vapauttava päätös 7269/YLE/20
Yle
Yle julkaisi jutun, jossa vaarinsa hyväksikäyttämäksi joutunut haastateltava kertoi nimellään ja kasvoillaan kokemuksistaan. Ylellä oli perusteet kertoa yhteiskunnallisesti merkittävästä aiheesta, vaikka harvinainen sukunimi tuli liitetyksi kielteiseen aiheeseen.

Langettava päätös 7268/AL/19
Koiramme
Lehdessä oli olennainen asiavirhe, jonka se korjasi printtiversiossaan. Lehti ei julkaissut korjausta verkkosivuillaan.

Langettava päätös 7257/SL/20
Iltalehti
Juoksutapahtuman järjestäjään kohdistuneista rikosepäilyistä kertovista jutuista saattoi saada virheellisesti sellaisen käsityksen, että asian poliisitutkinta olisi ollut julkaisuhetkellä yhä kesken. Juttujen otsikointi oli harhaanjohtavaa. Nettijutun osalta lehden toimenpiteet eivät täyttäneet Journalistin ohjeiden vaatimusta olennaisen asiavirheen korjaamisesta. Painetussa lehdessä ollut virhe korjattiin asianmukaisesti.